دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

چراغ چک هرگز خبر خوبی در مورد خودرو نیست. حداقل ممکن است چیزی ساده مانند شل بودن در باک بنزین یا مشکل سیم کشی یا حتی بدتر که باعث یک مشکل موتور بزرگ باشد. نادیده گرفتن آن اگر ماشین کار کند و درست رانندگی کنید ممکن است برای مدتی کوتاهی مشکل خاصی به نظر نرسد ، اما مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت. با دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو همراه تیتان کارز باشید.

شل بودن درپوش باک بنزین

شل بودن در پوش  باک بنزین یکی از متداول علل روشن شدن چراغ چک خودرو است. این قطعه مانع از بخار شدن سوخت از مخزن می شود و به حفظ فشار کامل سیستم کمک می کند. اگر چراغ چک بلافاصله بعد از پر شدن باک روشن شود ، لازم است خودرو را کنار بزنید و وضعیت در پوش را بررسی کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است به علت ایجاد ترک و شکستگی نیاز به تعویض درپوش باشد.

خراب بودن شمع و کوئل

کوئل ، برقی را که شمع ها برای جرقه زنی نیاز دارد تولید می کند. خودرو های قدیمی یک کوئل برای همه سیلندر موتور دارند ، اما بسیاری از خودرو های امروزی از کوئل مجزا برای هر سیلندر استفاده می کنند. اگر خودرو انژکتوری دارید برای مثال خودرو دارای یک موتور 6 سیلندر دارد که احتمالا 6 کوثل مجزا برای هر سیلندر دارد که اگر یکی از این کوئل ها  درست عمل نکند ، چراغ چک خودرو روشن می شود و خودرو در این حالت مشکل ریپ زدن دارد یا در حالت جدی تر تک کار میکند (اصطلاحی که معنی احتراق در یک از سیلندر صورت نمی گیرد).

خرابی سنسور جریان هوا

میزان ورود هوا به موتور را کنترل می کند. این سنسور بغضی از سیستم مدیریت موتور است و اگر خراب شود ، خودروی شما قادر به بالا رفتن از سربالایی نخواهد بود. این سنسور بین فیلتر هوا و دریچه گاز قرار دارد و نسبت هوای وارد شده به موتور را اندازه می گیرد. علائم خرابی سنسور جریان هوا شامل بد کار کردن موتور ، افت شتاب خودرو ، مشاهده دود سیاه در هنگام گاز دادن ، بوی بد اگزوز و تغییر ناگهانی موقیت پدال گاز است.

خالی شدن باتری

بدون باتری ، خودرو شما روشن نمی شود و به طور کلی سیستم برقی خودرو نیز کار نخواهد کرد. در واقع خالی شدن باتری یکی از علت های روشن شدن چراغ چک خودرو است. تعویض یا شارژ باتری به تنهایی کار ساده ای است ، اما به خاطر داشته باشید که در بعضی از جدیدترین خودرو ها ، باتری زیر پوشش های پلاستیکی است و دسترسی به آن کمی دشوار است.

خرابی مبدل کاتالیزور

کاتالیزور ، مونوکسید کربن حاصل از فرآیند احتراق را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. انجام تغییرات و سرویس منظم و به موقع خودرو جهت سالم نگه داشتن کاتالیزور خودرو بسیار مهم است. همیشه علت صدا های عجیب اگزوز و رنگ غیر عادی دودی که از آن خارج میشود را بیابید. کاتالیزور خودرو قطعه ای مصرفی محسوب میشود و در هر خودرو بسته به نوع آن باید در کارکرد های مشخص بررسی و تعویض شود. با ارتقای استاندارد های آلایندگی در کشور ها ، این قطعه در خودرو های جدید ساخت پیچیده تری دارد و هزینه تعویض آن نیز قابل توجه است.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن غیرقابل احتراق در سیستم اگزوز خودرو را اندازه گیری می کند. این سنسور ، اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند تا کامپیوتر از اطلاعات برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر ها استفاده کند. حتی اگر سنسور اکسیژن نیاز به تعویض داشته باشد موتور همچنان به کار خود ادامه می دهد اما خودرو سوخت بیشتری می سوزاند ، در دراز مدت خراب  شدن سنسور اکسیژن  می تواند به اجرای دیگر خودرو مانند شمع ها و کاتالیزور آسیب برساند.

فرسودگی وایر شمع

وایر شمع ، نیروی برق را از کوئل به شمع منتقل می کنند. عدم کارکرد درست وایر باعث می شود که مخلوط سوخت و هوا در سیلندر ها به درستی مستعل نشود. خرابی وایر ها منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. اکثر خودرو ها از یک وایر در هر سیلندر استفاده می کنند. علائم خرابی وایر شمع ها شامل خام سوزی موتور در مصرف عادی ، افت قابل توجه در عملکرد موتور و شتاب پایین خودرو است.

نشت خلاء

هر خودرو دارای سیستم خلاء است که عملکرد های متنوعی را انجام می دهد. تقویت کننده ترمز در حالت خلاء عمل می کند و سیستم خلاء نیز به دلیل تبخیر بنزین از طریق موتور و با مسیر یابی دود ، به کاهش آلودگی های مضر هوا کمک می کند. اگر خودرو شما بی دلیل شروع به افزایش سرعت کند یا با دور زیاد و غیرمعمول مواجه شدید نست خلاء می تواند مقصر اصلی این موضوع باشد.

شلنگ های خلاء می توانند با استفاده زیاد خشک و شکننده شوند ، به خصوص اگر در معرض گرما یا سرمای شدید قرار گیرند، چرا که شرایط هوایی شایع ترین علت نشت خلاء است. شایر مشکلات رایج شامل وجود ترک روی شلنگ ها و  اتصالات سست و شل هستند. همچنین ردیابی منبع نشت ، کاری تخصصی بوده و نیاز به مکانیک ماهر دارد.

خرابی دریچه سیستم چرخش گاز اگزوز

مقدار اکسید نیتروژن حاصل از موتور خودرو را کاهش می دهد و به کارکرد بهینه آن کمک می کند. این سیستم ، گاز های اگزوز که داغ هستند را به داخل محفظه های احتراق هدایت می کند ، که باعث سوختن راحت بنزین می شود. همچنین این سیستم به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای به هوا نیز کمک می کند. دریچه EGR (دریچه سیستم چرخش گاز اگزوز) می تواند به طور کامل خراب شود و یا منافذ آن مسدود شود.

منابع : Car.ir_Mag –  AutoZone

1 thought on “دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

  1. دمتون گرم عالیه خیلی کلی و مخصر توضیح دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *