رله دوبل و علائم خرابی آن

رله دوبل و علائم خرابی آن

رله دوبل و علائم خرابی آن

رله دوبل قطعه ای مهم در خودرو های سیستم انژکتوری است که وظیفه عبور برق مصرفی برخی از قطعات را از خود دارد. با رله دوبل و علائم خرابی آن همراه تیتان کارز باشید.

رله دوبل چیست؟

همان گونه که از اسم این قطعه پیداست رله دوبل تشکیل شده از دو رله آفتامات است که هر کدام از رله ها از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است که با عبور جریان ضعیف تر از سیم پیچ ها، مغناطیسی میشوند و پلاتین کنتاکت میچسبد و اجازه ی عبور برق 12 ولت را از خود میدهد. رله دوبل برای ورود و خروج برق از خود دارای یک کانکتور 15 پایه میباشد که آن را به سیم کشی خودرو وصل می کند.

وظیفه رله دوبل چیست؟

رله دوبل برق مثبت قطعاتی مثل: پمپ بنزین، کوئیل دوبل، سوزن های انژکتور، شیر برقی کنیستر، گرمکن سنسور اکسیژن، سنسور کیلومتر، گرمکن دریچه گاز(در صورت وجود) و برق تغذیه ECU را تامین می کند.

علائم خرابی رله دوبل؟

در صورت خرابی رله دوبل خودرو روشن نخواهد شد. اما از کجا مطمئن شویم که دلیل روشن نشدن خودرو از کار افتادن رله دوبل می باشد؟ اگر پس از باز کردن سوییچ صدای کار کردن پمپ بنزین به گوش نرسد، خودرو استارت بخورد اما روشن نشود، با استارت زدن برق سر شمع ها نرسد و جرقه نزند، هنگامی که سوییچ را باز کردیم چراغ چک روشن نشود، می تواند دلیل بر خرابی رله دوبل باشد. رله دوبل به دلیل احتمال خرابی آن با وجود وظیفه ی مهمی که بر عهده دارد، بهتر است یک رله دوبل به صورت زاپاس در خودرو داشته باشیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

1 thought on “رله دوبل و علائم خرابی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *