تیتان کارز

مجله تخصصی خودرو

هدرز چیست

علت استفاده از هدرز به جای منیفولد اگزوز

تفاوت هدرز با منیفولد دود

نام هدرز (Headers) شاید در بحث های تیونینگ و تقویت موتور به گوشتان خورده باشد، پس همان طور که مشخص است برای تقویت و ارتقاء موتور مورد استفاده قرار میگیرد اما نقش هدرز چیست و دلایل استفاده از آن کدام است؟ هدرز جایگزینی برای منیفولد دود است اما دلیل این جایگزینی چیست؟ با هدرز چیست همراه تیتان کارز باشید.

در موتور های احتراق داخلی پس از کورس تخلیه، دود ناشی از احتراق به وسیله ی سیستم اگزوز تخلیه خواهد شد و بعد با کورس مکش مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می شود؛ پس هر چه عمل تخلیه بهتر توسط سیستم اگزوز صورت گرفته باشد و دود تا حد ممکن کامل تر از سیلندر خارج شده باشد، مخلوط سوخت و هوا بهتر جایگزین میشود و به اصطلاح سیلندر بهتر شارژ خواهد شد. در نتیجه بازدهی موتور بالا خواهد رفت و افزایش راندمان را در پی خواهد داشت و این جریان به کاهش حرارت موتور نیز کمک می کند زیرا یکی از راه های دفع حرارت موتور، اگزوز است.

علت استفاده از هدرز به جای منیفولد اگزوز

حال تخلیه دود که وظیفه مهمی است، بر عهده ی سیستم اگزوز خودرو است؛ که مهم ترین بخش آن منیفولد دود یا همان منیفولد خروجی است، زیرا پس از خروج دود از سیلندر اولین قطعه ایست که دود را از تمام سیلندر ها جمع آوری و به سیستم اگزوز انتقال میدهد. حال هدرز جایگزینی است برای عملکرد بهتر منیفولد دود و حذف مشکلاتی که در منیفولد دود وجود دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این قطعه از سمت شرکت خودروسازی بر روی خودرو نصب نمی گردد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که فرایند تولید هدرز به راحتی یک منیفولد معمولی چدنی نبوده و تولید آن نیاز به هزینه ، زمان و مهندسی است.

تفاوت هدرز با منیفولد دود چیست؟

علت استفاده از هدرز به جای منیفولد اگزوز

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، تفاوت ظاهری هدرز با منیفولد چدنی واضح است. هدرز از فلزاتی گران قیمت مانند فولاد، استیل (فولاد ضد زنگ) و پوشش هایی مانند آب کاری کروم و پوشش های سرامیکی، ساخته می شود. مجرا های عبور دود در هدرز برخلاف منیفولد دود که سطحی زبر دارد، صیقلی است و دود به سطح آن گیر نمی کند، در هدرز خروجی هر سیلندر مستقل است و هنگامی که خروجی ها یکی می شوند، نحوه قرار گیری لوله ها در کنار یکدیگر به گونه ای است که دود خروجی از یک پورت به پورت همجوار برای خروج دود کمک میکند. (جالب است بدانید که اگر طراحی هدرز درست و مهندسی شده نباشد، باعث به وجود آمدن فشار برگشتی (Back pressure) می شود؛ که این موضوع می تواند حتی تاثیر برعکس داشته باشد و باعث افت قدرت موتور وافزایش مصرف سوخت شود.

دسته بندی هدرز ها از نوع شکل ظاهری

انواع Headers

همان طور که مشاهده می کنید هدرز ها از لحاظ مجرا های دود به دو قسمت تقسیم می شوند، هدرز های 4.2.1 که منظور از این عدد گذاری لوله های ورودی هدرز تا خروجی آن است، مثلا در هدرز 4.2.1 ، 4 لوله ورودی وجود دارد که به 2 لوله متصل می شود سپس به 1 لوله ختم می شود. ولی در هدرز های 4.1 ، 4 لوله ورودی وجود دارد که به 1 لوله ختم می شود.

مزایای هدرز

  • افزایش بازدهی و راندمان موتور
  • کمک به خنک سازی موتور
  • کاهش مصرف سوخت در دورهای پایین ومیانی و افزایش بازدهی در دور های بالا نسبت به مصرف سوخت
  • کمک به تخلیه دود بهتر و کاهش فرار برموتور

 هدرز مناسب می تواند بین 7 تا 15 اسب بخار به موتور اضافه کند، البته این موضوع در موتور های مختلف متفاوت است و برای نتیجه گیری بهتر، بهتر است از اگزوز های افتر مارکت استفاده شود.